Mystery Skype

Dialogar és una de les millors formes d’aprendre. És per això que a classe de “Cultura i Valors Ètics” varem emprendre una iniciativa força enriquidora anomenada “Mystery Skype”. El joc és ben simple. Una classe i una altra parlen intentant esbrinar d’on és l’altra grup mitjançant el programa de videotrucada gratuït: “Skype”. Es tracta d’una iniciativa internacional i, per això, els dos col·legis són de països molt remots.

Però… ¡Ull! No ho fan sols. Ho fan en grups que treballen cooperativament. Com? Doncs els portaveus fan preguntes a l’altra classe, els geògrafs tenen un mapa on hi indiquen d’on creuen que són els rivals i, finalment, els quatre investigadors tenen ordinadors fent recerca a partir de les respostes dels contrincants. TOTS ELS ALUMNES han fet una feina prèvia: pensar algunes preguntes de sí o no (“yes or no questions”) dirigides a l’altra classe. I sorgeixen preguntes molt diverses:

  1. Sobre el menjar: Menges hamburgueses? Mengeu molt peix cru al vostre país?
  2. Sobre l’estat de vida: Hi ha molt gratacels on vius tu? Hi ha mar al lloc d’on vens?
  3. Sobre l’estil de vida: Jugues al Clash Royale? Mires molt la televisió?
  4. O sobre esports: Jugues a futbol? Jugues al Ping-Pong?

A partir de les seves respostes, els alumnes cerquen informació geogràfica, cultural, artística o social intentant identificar l’Estat, la província o la ciutat de la que formen part els altres alumnes. Fins i tot quan resolen el lloc, podem parlar sobre les nostres vides i intercanviar visions i punts de vista sobre el món. Tot depèn del nivell de temps que volem que ens duri l’activitat.

I tot això és fa amb feina cooperativa, totalment autònoma –en la que l’alumne és el centre de l’aprenentatge i jo només modero- i en la que, pel mig, es treballen diferents competències com la social i ciutadana o la d’iniciativa personal. Però també es tracta d’una experiència molt interdisciplinar ja que englobem assignatures com l’Anglès, la Geografia, Valors i les Ciències Socials.

Aquesta és la organització general del joc però, n realitat la dinàmica va ser diferent en els dos cursos on ho varem aplicar: 2ESOA i 2ESOB.

El primer curs va tenir contacte amb una escola de Warner Robins, una petita ciutat de l’Estat de Geòrgia als Estats Units amb poc més de quaranta-vuit mil habitants.

Per a fer-ho, vaig entrar a https://education.microsoft.com/skype-in-the-classroom/mystery-skype i vaig registrar-me amb un compte de Microsoft totalment gratuït. Vaig fer-me el meu perfil –agafant una foto on sortís guapo- i vaig cercar diferents escoles que tinguessin disponibilitat horària quan la classe de 2ESOA podia. La web ja et calcula directament la diferència horària amb l’altre país així que no cal preocupar-se massa. En el nostre cas eren 6 hores de diferència. Quan nosaltres acabàvem el divendres ells tot just el començaven i, creieu-me, hi ha una diferència en que sigui un divendres a les 9 del matí que a les 16.00h (els alumnes no són tan receptius).

Un cop seleccionat vaig enviar una sessió de Skype amb el professor que figurava al web: Jody. Ràpidament varem concretar la cita i varem intercanviar opinions. El nostre error fou no fer una prova previament i no preveure com començaríem a jugar.

A l’inici de l’activitat això va generar algun problema i durant 15 minuts ben poc varem fer. Ells van començar amb preguntes més geogràfiques (“El vostre país es situa al cantó dret de l’Atlàntic?” mentre que nosaltres ens varem veure obligats a fer preguntes molt semblants. Els alumnes van fer diverses preguntes de “yes or no” i anaven situant el seu país d’orígen. A nosaltres ens va ser molt fàcil però a ells els hi va costar més.

Sorprententment, ens van situar primer al Pròxim Orient, Índia, després a Itàlia i finalment a Espanya. I, no us ho perdeu, d’Espanya ens van dir que erem de Badajoz, Bilbao, Madrid però no de Barcelona. En definitiva, tota una experiència per adonar-nos que potser sabem més d’ells que ells de nosaltres.

Els alumnes van aprendre diverses coses noves i, alguns d’ells m’ho han reflectit a les redaccions que han fet:

“En aquesta activitat vam aprendre a comunicar-nos, com treballen a altres països i molt més” Arnau C.

“Varem aprendre alguns Estats dels Estats Units, buscant d’on eren ells. Ens va costar una mica però al final vam esbrinar-ho” Alessia S.

“A mi em va semblar una activitat molt bona perquè ens comunicavem entre països i la classe va fer-se molt amena i divertida” Adrian A.

“Penso que l’escola, hauria de fomentar més aquestes activitats durant l’etapa de l’ESO i no només a Primària” Alba M.

“Aquesta activitat va fer que tota la classe treballés en equip, ja que mentre una persona feia una pregunta, una altra havia de buscar informació a Internet i una altra anar mirant el mapa” Ariadna B.

“La veritat és que va ser una activitat diferent, cosa que s’agraeix ja que ens passem tot el dia tancats dins d’una classe amb llibres” Ariadna B.

Però altres van fer alguna crítica que també cal mencionar:

“Hagués sigut més productiu si en comptes de ser tants, siguèssim menys i la gent que estigués interessada ho fes” Jana E.

“Ens va faltar temps perquè vam estar una estona per muntar-ho tot amb problemes tècnics” Claudia L.

“Va ser molt divertit però hi havia altres companys que es reien d’alguns nens de l’altra classe pels pentinats que portaven o el seu aspecte” Marina S.

En el cas de 2ESO B la experiència va ser molt diferent ja que els alumnes van parlar amb un amic meu holandès: en Jengsu. Tot i que ha viscut molts anys a Holanda -els alumnes no ho sabien- ell és d’orígen asiàtic. A més a més, ha viatjat per tot el món: Taiwan, Espanya, Itàlia, el Regne Unit, etcètera. Això va generar alguna confusió inicial però, a la fi, van esbrinar d’on era.

whatsapp-image-2017-02-09-at-18-33-08

Jengsu i la classe de 2ESOB. Mitjançant torns anaven indicant diferents alumnes d’on creien que era ell. 

En Jengsu va donar moltes pistes i els alumnes, gràcies a això, ho van deduir ràpidament. També cal dir que moltes de les preguntes dels alumnes no eren dirigides a esbrinar d’on era sinó a, simplement, parlar amb ell o fer alguna broma (Jugues molt al Ping-Pong? T’agrada jugar al Clash Royal?). Per això, en aquest segon cas l’experiment no va ser tant d’esbrinar el lloc sinó d’intercanviar pensaments, opinions, reflexions, en definitiva, conversar.

La conclusió que en van extreure, però, és força heterogènia. Alguns van entendre que algú pot tenir el seu origen a la Xina però ser d’un altre país perquè hi ha crescut allà tota la vida. Altres, en canvi, van veure que no hi havia molta diferència amb ells (més enllà de la generacional) i  que l’estil de vida occidental es sol assemblar bastant. Podem tindre diferents costums però els videojocs, el cinema o els nostres valors culturals (paraula que vaig definir) solen entrelligar-se.

Les seves valoracions semblen indicar això:

“El que jo vaig aprendre sobre aquell senyor és que no s’ha de jutjar a la gent per la aparença” Noa T.

“Al principi, tots pensavem que vivia a Japó o a Xina perquè els seus pares eren asiàtics però en realitat ell havia nascut i vivia a Holanda” Maria L.

“També li vam preguntar si li agradava el ping pong i ell va dir que això era un estereotip” Maria L.

“Amb el Jungsen, he après a que no podem dir d’on és sense saber res. Ell té els ulls ametllats, perquè els eus pares són de Xina, però ell va néixer a Holanda” Laia M.

“Em va agradar molt i voldria fer més videotrucades així” Aitor M.

“He après una mica de Geografia” Marta M.

A la fi, la valoració és positiva i els alumnes em demanen força sovint repetir l’experiència. Per tant, possiblement ho faré tot i que caldrà corregir encara algunes coses:

  1. Preparar prèviament la connexió (fer un test previ).
  2. Repartir millor les tasques i preparar encara més l’activitat.
  3. Fer més fotografies o enregistrar l’activitat.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s